ناوبری دریایی

zahra motieeyan · 13:36 1400/10/05

اقیانوسهای کره زمین، حبابی پر آب هستند که جدار زمین را پوشاندهاند. هر کشور و یا ائتلافی از کشورها که قدرت فرماندهی بر این دریاهای بزرگ را داشته باشد، میتواند ثروت دنیا را کنترل کند و از این طریق بر کره زمین مسلط شود. البته شرط اساسی و لازم برای این کار، وجود یک نیروی دریایی قدرتمند است که دارای پایگاههای عملیاتی در داخل کشور و ماوراء دریاها باشد و با انبوهی از کشتیرانی تجارتی، تکمیل و پشتیبانی شود.”

این استراتژی دریایی توسط قدرتهای بزرگ جهانی در جنگ جهانی اول و بعدها در جنگ جهانی دوم و سالهای جنگ سرد دنبال شد و با پیشرفت پر شتاب فناوری ناشی از جنگ جهانی دوم، آمریکا و شوروی سابق از استراتژی دریایی برای دستیابی به منافع ملی و اهداف استراتژیکی خود نهایت بهره را بردند.

 

 

کشور آمریکا هم اکنون نیز از پیروان ثابت قدم استراتژی دریایی است و ناوگان رزمی و بازرگانی وابسته به آن در تمام آبهای حساس جهان حضور داشته و قدرت خود را به منظور اعمال سیاستهای خارجی این کشور مورد بهرهبرداری قرار میدهد و این قدرت را از محلهای حضورشان به سرزمینهای مورد نظر نفوذ داده و منتقل میسازد.

کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص (دسترسی به خلیج فارس و دریای مازندران)، وسعت مناطق دریایی و شرایط آب و هوایی مناسب برای دریانوردی در این مناطق، از موقعیت خوبی برای دریانوردی برخوردار است و برای حفظ منافع ملی حیاتی در خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند و دریای مازندران و شرکت در فعالیتهای دریایی و دریانوردی اعم از اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ؛ باید یک نیروی دریایی مقتدر، متفکر، متعهد، طراح و مطابق با معیارهای مطرح در قرن بیست و یکم داشته باشد. دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) واقع در نوشهر، مهرماه ۱۳۶۰ در همین راستا فعالیت خود را آغاز کرد.

این دانشگاه در حال حاضر در ۵ رشته عرشه ، تفنگدار دریایی، مهندسی الکترونیک و مخابرات دریایی، مهندسی دریایی و مدیریت و کمیسر دریایی دانشجو میپذیرد. که در این میان رشته مدیریت و کمیسر دریایی دانشجویان خود را از هر سه گروه آزمایشی ریاضی و فنی، علوم تجربی و علومانسانی انتخاب میکند که ما آن را در بخش رشتههای شناور معرفی کردیم.


عرشه (ناوبری و فرماندهی کشتی ):
هدف این رشته تربیت جوانانی است که پس از فارغالتحصیلی بتوانند هدایت یگانهای شناور نظامی یا بازرگانی را برعهده بگیرند. در این راستا دانش و تخصص لازم را در زمینه ناوبری، عملیات دریایی، توپخانه و موشک، ملوانی، ضد زیردریایی، هواشناسی، آبنگاری (شناخت لایههای مختلف آب)، غواصی، یگانهای شناور سطحی و زیر سطحی، مبانی علوم پروازی و تخلیه و بارگیری به دست میآورند. البته دانشجویان شاخه نظامی به صورت تخصصیتر توپخانه، موشک و سلاحها و تجهیزات زیرسطحی را مطالعه میکنند و شاخه بازرگانی تخلیه و بارگیری را به صورت گستردهتر و تخصصیتر میخوانند.

اما آنچه مهم است این است که هدف اصلی دانشگاه علومدریایی امامخمینی تربیت ناوبر نظامی است و برای ناوبر تجاری در صورتی دانشجو پذیرفته میشود که ارگانهای دیگر اعم از شرکت ملی نفتکش، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بنادر و شیلات اعلام نیاز کنند. یعنی؛ این دسته از دانشجویان بورسیه ارگانها و سازمانهای دیگر هستند.